Jpeg vs RAW

Met je telefooncamera en je pocketcamera fotografeer je al snel in Jpeg, het standaard fotobestand. Een makkelijk bestand om je foto snel te delen op internet en ook via de mail stuurt het lekker makkelijk door. Helemaal goed!

Onlangs liep ik per ongeluk  tegen het nadeel van Jpeg op. Mijn camera staat namelijk standaard ingesteld op 'RAW' maar om een of andere reden was de instelling op 'Jpeg' komen te staan. Dit controleerde ik eigenlijk nooit en zo kwam ik dus thuis met foto's die allemaal in Jpeg waren gemaakt. Onbruikbaar! Althans, voor mij... Mijn nabewerkingstechnieken vragen namelijk  om een rauw bestand, RAW dus.

 

Wat is RAW nu eigenlijk?

RAW is dus het rauwe fotobestand. Het negatief, zeg maar. Zoals het negatief vroeger (overigens ook heden ten dage nog gewoon) ontwikkeld moest worden, is dat bij een RAW-bestand ook zo. Een Jpeg foto word door de camera zelf eigenlijk al 'ingekleurd'. Veel zaken liggen al vast in de informatie waaruit de foto bestaat. Dit kun je dus achteraf niet meer wijzigen in de nabewerking.

 

Maar goed, eerst op pad...

Ja, dus zorg ik ervoor dat mijn accu's opgeladen zijn en mijn lenzen schoon. Ook dat is iets wat je maar een of twee keer hebt; vuile lenzen. Een stofje in de foto nog eens even weghalen is geen probleem en is nagenoeg niet te voorkomen maar je foto vol met vlekken en flair, daar word je niet vrolijk van.

 

Afhankelijk van de soort fotografie houd ik het weer, de zonsondergang, de bewolking en het blauwe uurtje in de gaten en ga ik richting de plek waar ik wil fotograferen. Eenmaal aangekomen check ik mijn instellingen op mijn camera nogmaals (ja, nu wél) ;

 

De ISO waarde houd ik in de meeste gevallen aan de lage kant omdat mijn soort fotografie niet altijd om hogere waarden vragen. Hoe lager de ISO des te minder kans op ruis in de foto. Bij landschappen e.d. overdag gebruik ik de DIAFRAGMA stand en stel deze dan meestal in zo rond f11 Dat is de waarde waarmee je overwegend het meeste scherp krijgt in je foto, iets wat je meestal wil bij landschappen. In de DIAFRAGMA stand kiest de camera er zelf een sluitertijd bij. Dat is geen probleem. Wanneer ik bijvoorbeeld bewegende zaken wil fotograferen kan ik er voor kiezen om de SLUITERTIJD stand te gebruiken. De camera kiest dan weer zelf een bijpassende diafragma-opening. Bij opnames in het donker of de periode eraan vooraf (het blauwe uurtje) gaat mijn camera in de M-stand, oftewel; de MANUEEL--stand. Why?

In deze stand heb ik zelf volledige controle over de gewenste diafragma-opening en sluitertijd. Soms wil ik een sluitertijd, meer dan 30 seconden dus kom ik automatisch in de BULB-modus. In deze modus kan ik de sluitertijd zelf bepalen. Het spreekt vast voor zich dat mijn camera op een STATIEF staat waardoor ik eventuele trillingen tegenga. Ik check ook nog even de WITBALANS; hoewel deze achteraf nog aan te passen is in de nabewerking (dat zou dus niet kunnen wanneer je in Jpeg fotografeert) is het toch al prettig dat dit bij het maken van de foto al klopt. Ik stel mijn draadloze AFSTANDSBEDIENING in en maak de foto. Voor  macro-foto's ga je vaak weer wat anders te werk. In de meeste gevallen verkies ik de DIAFRAGMA stand en dan meestal zo groot mogelijk om ervoor te zorgen dat de achtergrond zo wazig/onscherp mogelijk word.  Door de macrolens kijkend let ik vervolgens op kleuren en vormen in de achtergrond. Of het nu om insecten gaat of om paddenstoelen... de achtergrondkleuren bepalen voor een groot deel de foto. Door hierbij met de lens ook nog eens tegen het licht in te fotograferen, ontstaan er fraaie 'bokeh' ringen. Erg mooi!

 

En dan kom ik thuis... nat, koud, soms vies en... koffie-needed....

Ik upload 'de buit' naar het programma LIGHTROOM en doe daar eerst alle noodzakelijke aanpassingen. In de meeste gevallen gaat het dan om lenscorrecties, ruis verwijderen, verscherping en helderheid aanpassen. Tevens maak ik gebruik van de programma's uit de Google Nik Collection. Met name bij nachtopnames zijn deze erg prettig. PHOTOSHOP is ook steeds meer aan mij besteed. Steeds vaker gebruik ik er de reparatie-tools en daarnaast heb ik mijn huidige watermerk er als brush ingesteld. Maar daarnaast leer ik mezelf er steeds meer met lagen werken en alles wat daarmee samenhangt.

In ieder geval, bovenstaande verteld een beetje in het kort mijn workflow en ik hoop dat je hiermee een iets duidelijker beeld hebt kunnen krijgen van hoe een (hobby)fotograaf te werk kan gaan...

 

 

Ik fotografeer met een NIKON D7100 en sinds kort ook een OLYMPUS OM-D E-M10  i.c.m. onder andere een SIGMA 105mm f2.8, NIKON 50mm f1.8, SIGMA 18-50mm f2.8 en TAMRON 28-70mm f2.8 Verder gaat vaak mee: een MEFOTO statief, NIKON SB-700 flitser, CACTUS triggersetje, flitskabel, hoekzoeker, afstandsbediening (draad, draadloos en triggertrap) en nog wat losse zaken als een zaklampje, diverse filters en wat reinigingsmiddelen.